Tunisch haken

Tunisch haken was altijd een dingetje bij ons thuis vroeger. Mijn vader, die niks van handwerken wist, kende namelijk maar één haaksteek van horen zeggen en dat was de Tunische haaksteek. Dus riep hij te pas en te onpas bij het zien van iets handgemaakts: “O, dat is de Tunische haaksteek!”. De laatste tijd zag ik steeds vaker Tunisch haken langskomen op Pinterest en was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Dus toen ik vorige week bij de Hema een grote haaknaald zag liggen, voor Tunisch haken (al heb ik het idee dat de Hema zelf dat niet beseft, ze werden gewoon verkocht als ‘haaknaald’), was ik snel om. Eenmaal thuis zocht ik een tutorial op (gelukkig had ik al het een en ander gepind) en binnen een half uur was het eerste stukje gehaakt. Zo grappig om te doen, echt heel anders dan normaal haken.

Ik vind het resultaat heel mooi. Het lijkt eerder geweven dan gehaakt en het heeft een mooie robuuste uitstraling. En daarmee ontstond het plan om er een kussenhoes van te maken. En dus tornde ik mijn gebreide okergele lap weer los (die inmiddels al flink groot was). Nou kun je geen eindeloos brede lappen maken met die tunische haaknaald, dus ga ik de hoes uit losse stukken maken. Ik heb er inmiddels 5 af, nog 3 te gaan. I’ll keep you posted!

2 gedachten over “Tunisch haken

  1. Pingback: Tunisch gehaakte kussenhoes | MooiVanMo

Geef een reactie

