Kleuren

Vroeger tekende ik heel veel. Als kind zat ik úrenlang modepoppetjes te tekenen. En later tekende ik met grote regelmaat onze katten. Maar toen hadden we opeens geen katten meer en wél kinderen en plotseling was er geen tijd meer voor tekenen. Of geen rust. Of geen zin.

Daar kwam laatst verandering in. Bij de fysiotherapeut raakte in gesprek met iemand die bij diverse tekenclubs zit en zelf boeken illustreert. Zij praatte zó enthousiast over tekenen, dat ik weer helemaal de kriebels kreeg. Dus ging ik op zoek naar mijn oude spullen en begon wat te krabbelen. Nou moet ik zeggen dat ik dat begin toch best weer lastig vond. Vooral het bedenken van een onderwerp heb ik altijd al moeilijk gevonden. Maar ik liep tegen een goede warming up-oplossing aan.

Je ziet ze steeds vaker liggen in winkels: kleurboeken voor volwassenen. Op vakantie in Frankrijk zag ik ze in de winkels van diverse kastelen liggen, boekhandels verkopen ze en ook winkels met ‘hippe spullen’ hebben ze in het assortiment. Helaas zijn die boeken vaak wel flink prijzig. Gelukkig liep ik er laatst ook bij de Action tegenaan. En toen kon ik het niet meer negeren. Ik nam er drie mee en viel meteen aan. Samen met Floortje, die meteen een boek inpikte, kleurde ik dat het een lieve lust was.

En na een paar dagen kan ik zeggen: het is verslavend. En rustgevend. Ik kleurde al vele pagina’s vol en geïnspireerd door al dat gekrabbel ben ik uiteindelijk ook zelf kleurplaten gaan tekenen. Sommige gewoon voor mezelf. Ergens beginnen en dan kijken waar het schip strandt. En andere in opdracht van Floortje, met zéér specifieke aanwijzingen (“Dát bloemetje daar moet paars, en dan moet er hier ook nog eentje komen. En een hartje.”) Hoe dan ook, heerlijk om te doen!

 

2 gedachten over “Kleuren

  1. Aaah, supeleuk! als ik ze zie liggen kom ik ook altijd in de verleiding er eentje te kopen, maar ik ben bang dat ik dan aan niets anders meer toekom…. maar hee, who cares anyway? gestreken was is overrated.

    Like

Geef een reactie

