Breinaaldenmapje

De laatste maanden van het jaar hebben wij altijd een flinke eindsprint. Het begint met de verjaardag van Thijs in november (kinderfeestje, grotemensenfeestje, traktaties – moeder in de stress), gevolgd door Sint Maarten (kinderen met zenuwen en stuiterend van alle suikers). Dan barst het Sinterklaasgeweld los (wat moeten we nóu weer kopen?) en ondertussen is Floortje al zenuwachtig voor haar verjaardag een week ná Sinterklaas (humeurig kind). En dan is het weer kerst en krijgen we een kerstdiner op school (zenuwen!) en kerst zelf (boodschappen, blegh!). Ik ben dus altijd blij als er wat dingen afgestreept kunnen worden, dan zijn we weer een stapje dichter bij de rust.

Sinterklaas is nu gelukkig weer achter de rug, dus we zitten zo ongeveer op de helft. Het was heel gezellig, iedereen was erg blij met zijn of haar cadeaus. Toch altijd weer spannend. Ikzelf was ook erg in mijn nopjes met de dingen die ik voor mezelf had uitgekozen, haha. Een vijzel zodat ik zelf kruidenmixen kan maken en geen kant-en-klare mixen hoef te gebruiken (Zout! E-nummers! Eenheidssmaak!), een wolwinder (wat een mooie bolletjes geeft dat – rolt stukken beter af en in de kast stapelt het ook een stuk beter!) en als klapper: een rondbreinaaldenset van KnitPro.  Voor wie dat nog niet kent: het is een systeem van rondbreinaalden, waarbij de punten en de kabels verwisselbaar zijn. Zo heb je dus altijd de juiste rondbreinaald bij de hand. Ideaal! De naalden zijn van prachtig gekleurd hout en breien echt heerlijk. Ik heb inmiddels de rechte breinaalden afgezworen, op rondbreinaalden gaat het zoveel beter! (Ja echt, je kunt alles gewoon op rondbreinaalden breien. Neemt ook een heel stuk makkelijker mee en is een stuk minder gevaarlijk voor degene die naast je zit op de bank.)

Nou zit die set in een plastic mapje, dat a) niet mooi is en b) alleen plaats biedt aan de naalden in dié specifieke set en waar je dus geen andere naalden aan kunt toevoegen. Niet handig dus, aangezien ik van plan ben om in de toekomst nog wat andere maten erbij te kopen. Ik googlede wat en zag dat er her en der naaldenmappen verkocht worden voor dit systeem, waar meer in past. Maar die zijn duur. En in lelijke stoffen. En dan moet ik ook nog wachten voor het er is. En wachten, daar hou ik niet van. En bovendien denk ik dan ook altijd “Nah, dat kan ik zelf ook wel.” Dus gisteren trok ik mij terug in mijn werkkamer en drie uur later kwam ik naar beneden met een breinaaldenmapje.

Breinaaldenmapje

Ik moet zeggen dat ik er bijzonder mee in mijn nopjes ben. Alles wat ik erin wil stoppen past erin. En meer. Aan de ene kant zitten er vakjes in voor de kabelconnectors, einddopjes en het aandraai-gereedschapje. En lusjes waaraan ik de kabels in verschillende lengtes kan ophangen. En een vak voor een patroon of zo.

breinaaldenmapje

Aan de andere kant zit een vak voor dingen als toerentellers en steekmarkeerders. En vakjes voor de brei- en kabelnaalden.

breinaaldenmapje

Mijn vingers jeuken om aan nieuwe projecten te beginnen, maar eerst moet ik nog de poncho voor Floortje afmaken waarmee ik al een tijdje bezig ben. Op rondbreinaalden uiteraard. Mevrouw wenst de poncho voor haar verjaardag te krijgen, dus ik moet even flink gas geven. Nog 4 dagen te gaan. Gelukkig ben ik inmiddels al aardig opgeschoten en de nieuwe naalden kwamen nèt op tijd om straks de hals af te werken.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met een kerst-haaksel. Maar daar heb ik gelukkig nog wat tijd voor.

5 gedachten over “Breinaaldenmapje

  1. Het ziet er geweldig uit, toch nog altijd een heel gedoe zo’n etui want voordat je ook maar aan iets kunt beginnen moet het hele ontwerp al wel bedacht zijn, ritsjes hier, lusjes daar, etc. Maar mooi ! @

    Like

    • Ik heb ook flink zitten tekenen van tevoren om het juiste ontwerp te maken. En heb heel erg goed nagedacht over de juiste volgorde van naaien. Want voor je het weet vergeet je een onderdeel en kan je het later niet meer vastmaken…

      Like

  2. Aaah, de rondbreinaaldenset! Ik zal het maar zeggen, ik ben daar stikjaloers op, want hier bracht de sint dat niet (en het stond nog wel op mijn lijstje!) Maar wel een statief, en daar ben ik dan toch ook wel heel erg blij mee…. T zal voor mijn verjaardag zijn dan.
    Brei je altijd met houten naalden, of ben je metalen gewend? Ik heb een paar houten (knitpro) en ook metalen van Lana Grossa, en merk dat ik met metaal wat losser brei (de steken glijden wat makkelijker). Wat is jouw ervaring? Ik vind ze zo mooi, die knitpro naalden, maar het moet natuurlijk ook lekker breien. Ik las trouwens ook ergens dat houten naalden een inwerkperiode hebben. Na een poosje schijnt het soepeler te gaan. Dan wordt het hout wat vetter ofzo.
    Een heel verhaal is het geworden, haha!

    Like

    • Ik breide hiervoor zowel met hout als met metaal, maar metaal glijdt mij iets te veel waardoor ik dan steeds steken verlies. Bovendien ben ik een koukleum en vind ik dat metaal in het begin zo koud aanvoelen! Ik heb nu een tijdje gebreid met een houten rondbreinaald van hetzelfde systeem (alleen stond daar gek genoeg Lana Grossa/Knit Pro op en heeft die een zwart kabeltje ipv roze). Dat hout is flink gelakt en glijdt daardoor ook heel goed (maar niet teveel). De set die ik nu heb is alleen van Knit Pro en die lijkt wat minder heftig gelakt, dus ik denk dat die ook wat minder zal glijden. Maar dat heb ik nog niet kunnen uitproberen. De naalden voelen wel aardig glad aan in de hand. Heb net de poncho af gemaakt, dus hopelijk kan ik snel aan een nieuw breiproject beginnen en dan kan ik je vertellen hoe het breit. 😀

      Like

Geef een reactie

