Kerstig geknutsel

De afgelopen week was ik flink productief. Niet dat ik ineens zoveel tijd over had. Maar het kerstdiner op school kwam eraan en op dinsdag verzuchtte dochterlief ineens dat ze donderdag wel een nieuwe outfit aan wilde. Met veel glitters, natuurlijk. Er moest een vestje komen, een rok én een glittersjaal. Alstublieft, dank u wel. Daarnaast hebben we zaterdag ook nog een bedrijfsfeest van manlief en kon ik ook wel een nieuwe outfit gebruiken. Dus wat kan een mens dan meer dan zich terugtrekken in de naaikamer en flink aan de slag te gaan.

Ik begon met een ‘harig vestje’ voor Floortje. Helemaal hip. Al jaren had ik een bontachtig dekentje van de Zeeman liggen met een patroon van de Zsazsazilet ernaast, klaar om te maken. Maar steeds kwam het er maar niet van. Nu ging ik er even voor zitten en een klein uurtje later was het vestje af. Dat had ik dus ook wel eerder kunnen doen.
Ik paste het patroon een beetje aan door het iets in te korten en de hoeken af te ronden. Dank zij een geweldige tutorial (waar ik al lezende geen snars van begreep, maar die toen ik het gewoon maar ging dóen tot mijn grote verbazing ineens prima bleek te werken) voerde ik het vestje. En daarna was ik sprakeloos van zoveel vernuft.

Volgende stap was een rokje. Nou had ik laatst een geweldig couponnetje gevonden, donkerblauw (wol?) met gouddraad erdoor. Ik vermoed dat het eigenlijk een meubelstof is, maar daardoor liet ik me niet weerhouden. Wat ik misschien beter wel had kunnen doen, want het spul rafelt als een bezetene. Ik had die stof gereserveerd voor een jurk voor mezelf, maar na het maken daarvan (daarover later meer – ik heb nog geen tijd gehad voor het maken van fatsoenlijke foto’s), bleef er precies genoeg over voor een rokje voor Floortje. (Mits ik de stof een kwartslagje draaide, maar we let daarop.) Ik maakte een A-lijntje van wederom Madame Zsazsa. Dat ging allemaal prima, tot ik besloot er knoopsgatenelastiek aan toe te voegen. Daarvoor maakte ik twee knoopsgaten in het beleg aan de binnenkant. Op de verkeerde plaats. Die naaide ik vervolgens dicht (rafel, rafel) en bij het maken van de knoopsgaten op de juiste plaats bleef het voetje hangen in de lussen van de stof en had ik ineens een gat in de stof (en rafels). Ook dat herstelde ik weer. Ik dacht klaar te zijn, maar toen dochterlief de rok zag, vond ze hem te wijd en te lang. Dus ik ging wéér aan de slag en maakte de rok smaller. Daarbij rafelde de stof een stukje los van de rits. En bij het korter maken van de rok weigerde mijn lockmachine dienst (teveel losse rafels, waarschijnlijk) en ging er iets scheef, waardoor de rok veel korter werd dan gepland. Tsja.

De rok vóór de verbouwing

Maar de klapper kwam nog voordat dochterlief het eindresultaat had gezien. Ze verkondigde ineens de perfecte kerstoutfit gevonden te hebben. En de nieuwe rok maakte daar geen onderdeel van uit. Alle moeite voor niks. Godzijdank mocht het vestje wél aan. Maar goed, het was toch een stralend kerstig plaatje uiteindelijk. En het kerstdiner was zeer geslaagd. (Zoonlief zag er natuurlijk ook prachtig uit, maar die is te stoer om op de foto te gaan. Dat begrijpt u wel.)

Ik was ook nog begonnen aan een gebreide glittersjaal voor bij de outfit, maar door het geklooi met de rok is die niet meer af gekomen. Ik kwam wel een heel eind, dus waarschijnlijk is hij met kerst wel af. En dan maar zien of ze hem om wil.

Om in de kerstsferen te blijven, haakte ik van de week ook nog even mijn slinger met sneeuwvlokjes af. Ik gebruikte daarvoor twee verschillende patronen, gevonden op Pinterest (where else?). Voor de slinger haakte ik gewoon een lange ketting van lossen en daaraan haakte ik de sneeuwvlokken vast. Ho ho ho, merry christmas!

Tussen de bedrijven door breide ik ook nog ‘even’ een kabelcolsjaal, maar die zit nog niet aan elkaar. Dus ook daarover later meer.

3 gedachten over “Kerstig geknutsel

  1. En dit heb je allemaal “even”gedaan, terwijl je ook nog een dag voor mij zorgde omdat ik een staaroperatie had afgelopen woensdag….geweldig van je! Dank je wel!
    En…in het nieuwe jaar ook maar zo productief zijn, je bent goed bezig…..

    Like

  2. Pingback: Kerstjurk | MooiVanMo

  3. Pingback: Kabelcol en grannysjaal | MooiVanMo

Geef een reactie

