Kerstjurk

Een tijdje geleden liep ik tegen een lapje stof aan die ik gewoon móest hebben. Blauw wol (?) met een gouddraadje erdoorheen. Nou ben ik niet zo van de glinsters normaal gesproken, maar dit lapje schreeuwde gewoon naar me dat ik hem moest kopen. Toen in dezelfde week een uitnodiging voor het kerstfeest van het werk van manlief op de deurmat viel, wist ik meteen dat ik daarvoor iets van die stof zou gaan maken. Eigenlijk wilde ik in eerste instantie een top maken, het was maar een klein lapje stof. Ik kon alleen geen geschikt patroon vinden. Uiteindelijk wilde ik dan maar het patroon van de Harlequin Dress van La Maison Victor aanpassen, door daar een stuk van af te hakken. Maar toen ik het patroon op de stof legde, bleek ik tot mijn grote verbazing net genoeg te hebben voor een (korte) jurk. En dat leek me eigenlijk toch veel feestelijker.

Het patroon gebruikte ik al eerder en de jurk is echt doodsimpel om te maken: een lap voor de voorkant en eentje voor de achterkant. Locken, naaien, klaar. Ik haalde alleen een beetje van de heupen af, want daar zit een heel rare welving in het origineel. De stof was aan beide kanten hetzelfde, dus ik deed niet eens de moeite om een belegje te maken bij hals en armsgaten, want je zag er toch niks van. Ik sloeg gewoon een randje om en naaide een zoompje. De onderkant zoomde ik om met een blindzoomvoetje en toen had ik in nog geen middag tijd een perfect feestjurkje.

En van de stof die ik overhield, maakte ik het kerstrokje dat Floortje nooit aanhad. Nou ja, you can’t win ‘em all...

Geef een reactie

