Wollen vest, het laatste maaksel van 2014

Een tijdje geleden vond ik twee couponnen van 100% wol. Ze roken nog helemaal naar schaap en voelden behaaglijk warm. Ik kon ze niet laten liggen, al had ik nog geen idee wat ik ervan wou maken. Maar in de laatste uurtjes van het oude jaar wist ik het opeens: een lekker warm vest! Ik vond in een oude Knip een patroon van een heel simpel jasje dat me wel geschikt leek en ik ging aan de slag. Al gauw bleek dat ik niet genoeg stof had voor panden én mouwen in dezelfde kleur. Maar wel had ik meer lengte dan ik verwacht had. Dus in plaats van een kort vest in één kleur, werd het een lange in twee kleuren. En zo is ie eigenlijk nog leuker ook. Het origineel had geen kraag, maar dat vond ik wat kaaltjes (en koud). Dus ik maakte er zelf een kraag aan. Het vest zette ik met de lockmachine in elkaar, geen overbodige luxe met de dikke, rekbare stof. Ik zoomde de boel met de hand om, dat was net wat mooier. Een hele prestatie, gezien mijn afkeer van met-de-hand-naaien. De lelijke locknaad in de hals werkte ik weg met een sierlint dat ik al jaren in huis had. Ook met de hand eraan genaaid. (Het moet niet gekker worden!)

Met oud en nieuw had ik het vest aan en ik heb het nauwelijks koud gehad, al die uurtjes buiten (met een dikke jas erover en bij de vuurkorf, dat dan weer wel). Maar ik vond het wel jammer dat het vest niet dicht kon. Daarom ging ik gisteren naar mijn favoriete stoffenwinkel en haalde ik daar drie mooie gespen. Stoer, maar toch eenvoudig. En nu doe ik mijn vest dus niet meer uit, tot het lente is. (En dan kan ie ook nog als jas.)

Dat krijg je dan, als je afstandsbediening niet goed werkt: een heel chagrijnig hoofd. Sorry.

Mijn goede voornemens voor dit jaar zijn vooral dat ik geen voornemens heb. Ik zal blij zijn als het een beter jaar wordt als het vorige en we met z’n allen de gezondheid weer wat op peil krijgen. Maar daar gaan we hard aan werken. En voor de rest ga ik gewoon lekker verder met dingen maken. Het eerste nieuwe project zit alweer op de breipennen: weer een kabelcolsjaal, in opdracht. In een mooi diepzwart.

En verder kocht ik gisteren een paar bollen Scheepjeswol Stonewashed, voor een sjaal voor manlief. Want iedereen in huis werd al bedolven onder de maaksels, behalve hij. Dus daar moet hoognodig verandering in komen! Ik weet nog niet hoe de sjaal gaat worden, maar dat verzin ik waarschijnlijk snel genoeg.

Ik wens iedereen een gelukkig 2015 en dat er maar veel mooie dingen gemaakt mogen worden!

2 gedachten over “Wollen vest, het laatste maaksel van 2014

Geef een reactie

