Linden, Plantain en ZsaZsa

Zoals ik vorige keer al schreef, zat de productie er goed in de afgelopen week. Met alle verhuisperikelen achter de rug kon ik mij eindelijk echt lekker terugtrekken in mijn nieuwe werkkamer en had ik weer inspiratie voor een paar snelle projecten.

Ik begon met het Linden Sweatshirt van Grainline. Dat patroon stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Na de worsteling van het in elkaar plakken van het patroon pakte ik er enthousiast de stof bij die ik in gedachten had, maar helaas bleek dat niet te passen. Ik ging daarom voor een stof die ik eigenlijk helemaal niet zo mooi vond, ooit gekocht in een vlaag van verstandsverbijstering aanbieding. Legergroene stretchstof in een soort van double-gauze met een reliëf erin. Ik had er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Maar tot mijn grote verbazing had ik een klein uurtje later een geweldige trui in elkaar gelockt. Misschien nog wel een van mijn meest favoriete maaksels tot nu toe. Hij zit heerlijk, de pasvorm is goed en is lekker warm. Wat wil een mens nog meer?

Het funky stofje van de trui

Na de sweater besloot ik de mappen op mijn laptop eens door te spitten, want ik heb in de loop der jaren een hoop patronen gedownload waar ik nog niks mee gedaan heb. In die digitale brij kwam ik ook het (gratis) patroon van het Plantain T-shirt van Deer & Doe tegen. Een heel basic patroon voor een t-shirt. NIks meer, niks minder. Ik had meteen een stof in gedachten, een taupekleurige punto di roma (toch wel makkelijk, zo’n enorme stash). Maar wederom bleek ik te weinig te hebben (the story of my life). Het zou wel uitkomen als ik een van de panden in twee delen zou knippen. Laatst hoorde ik bij de Great British Sewing Bee de geweldige opmerking “If you can’t hide it, make it a feature”. Dus ik deed precies dat: ik knipte het voorpand radicaal doormidden en stikte de naad door met een tweelingnaald. En dat werkte. Net even anders dan anders is het shirt zo, en daarom extra leuk. Dus daar gaan er meer van volgen. Al dan niet met naad op het midden.

If you can’t hide it… (in het echt overigens zonder rare vlek)

De flow was nog niet voorbij, want toen afgelopen zaterdag het zonnetje scheen kreeg ik de lente in mijn bol en had ik ineens behoefte aan een vrolijk rokje. Nou hang ik altijd een beetje tussen stijlen in. Vaak ga ik voor basic, monochroom, strak. En soms wil ik zomaar ineens bloemetjes en knalkleuren, King Louie-stijl. Ik had nog een bloemetjesstofje liggen van een Stoffenspektakel van jaren geleden, dat werkelijk King Louie schreeuwde. Dus dat was snel bekeken. Ik gebruikte het patroon van een A-lijnrokje van Madame Zsazsa. Ik nam een maatje kleiner dan ik normaal neem, in verband met de rekbaarheid van de tricot. Ik maakte er een dubbele pas in voor wat meer stevigheid en zette er een elastiek in. Laat de lente maar komen, ik ben er klaar voor!

Oh ja. Deze wilde ik u niet onthouden. Het zat er al vroeg in, zullen we maar zeggen. (Ik was 6 op deze foto en had het naaimachientje voor mijn verjaardag gekregen. Kan me niet herinneren dat ik er veel mee deed en herinner me vooral veel gedoe met vastlopende onder- en bovendraden, maar toch…)

4 gedachten over “Linden, Plantain en ZsaZsa

Geef een reactie

