Robe Rianne

Ik ben dol op het zelfmaakmodeblad La Maison Victor. De styling is leuk en alle modellen die erin staan stralen de eenvoud uit waar ik op dit moment naar hunker. Toen ik laatst even niet wist wat te maken, was de keus dan ook gauw gemaakt: de Robe Rianne moest het worden. Een eenvoudige jurk in t-shirtmodel met een touwtje in de taille. Niet meer, niet minder.

Ik had nog een stuk sweaterstof liggen van een van de eerste broeken die ik ooit voor Thijs maakte. Lekker zacht en soepel, ideaal voor een comfortable bankhangjurk. Het patroon is heel simpel: bovenstuk maken, rokdeel maken, beide aan elkaar zetten, tunneltje erop stikken, elastiek in de taille et voilá. En dat allemaal lekker snel op de lockmachine. (Die vervolgens dienst weigerde en die ik vervolgens weer omruilde voor mijn ouwe trouwe metgezel, maar dat is een ander verhaal.)

Zoals bij meer patronen die ik van La Maison Victor maakte, viel de pasvorm van het patroon uiteindelijk toch een beetje tegen. Deze keer was er ‘iets mis’ bij de schouders. Of ik heb smallere schouders dan hun modellen, of ze hebben een andere vorm, maar echt helemaal lekker zit het niet. De jurk kiept wat naar achteren en lijkt gewoon wat te ruim daar. Daarnaast is de halsuitsnijding véél te groot. Het patroon vraagt om onafgewerkte randen bij de hals, maar dan zakte de jurk zo ongeveer in zijn geheel naar beneden over mijn schouders. Ik voegde daarom maar een reepje boordstof toe, al doet dat voor mijn gevoel wel een beetje af aan de simpelheid van de jurk en wordt ie zo ook wat kinderachtiger. Maar goed, beter dat dan met mijn jurk op mijn enkels op het schoolplein staan.

Voor de rest was het allemaal heel straight forward. In plaats van een nep-tunneltje maakte ik een echte waar ik een stukje overgebleven Zpaghetti in reeg bij wijze van touwtje. Ik vond het namelijk nog best lastig om met het elastiek in de taille de jurk genoeg te doen rimpelen en dat touwtje geeft dan net iets meer taillering. Maar misschien komt dat wel omdat ik een redelijk dikke stof gebruikte en het elastiek vrij slap was.

Alhoewel ik hem niet helemaal op het plaatje in het blad vind lijken en er best punten voor verbetering zijn, is het een geweldig comfortabel kleedje geworden. Dus als u mij zoekt: ik hang op de bank in mijn jurk, met een kopje thee. Want daar is hij uitermate geschikt voor!

2 gedachten over “Robe Rianne

  1. Pingback: Simplicity 3835- jurk en blouse | MooiVanMo

Geef een reactie

