Simplicity 3835- jurk en blouse

Ik weet niet wat het is met die laatste maanden voor de zomervakantie, maar de tijd lijkt dan opeens zoveel sneller te gaan. April vloog voorbij, mei ging nog sneller en nu is het alweer eind juni en hebben we nog drie weken te gaan voor het zomervakantie is. Het lijkt ook alsof alle activiteiten op school zich concentreren in die laatste paar weken. Schoolreisjes, uitjes met de klas, rapportbesprekingen, feestjes, de avondvierdaagse, het lijkt allemaal nú te moeten. Ondertussen hadden we ook nog een afzwemmer, eindfeesten op de hockeyclub, een meivakantie, er leek geen eind te komen aan de afwijkingen-van-het-normale. En dat is nou net waar ik niet zo goed tegen kan, afwijkingen van het normale. Hoe sneller de dingen om mij heen lijken te gaan, hoe trager ik zelf word. Alsof mijn lijf (en hoofd) op de rem gaan en die broodnodige rust wel even hardhandig voor zichzelf zullen opeisen. Gelukkig is de finish in zicht en heb ik mezelf een beetje vlot kunnen trekken, zodat er op dit blog ook weer eens wat gebeurt. Want tussen alle drukte door maakte ik nog wel wat dingen. Maar die dingen fatsoenlijk op de foto zetten bleek net een brug te ver.

Al googlend naar een leuk patroon voor een bloesje, stuitte ik op het patroon 3835 van Simplicity. Het patroon wordt inmiddels niet meer gedrukt, maar gelukkig was er online nog wel aan te komen. Het is een heel veelzijdig patroon: je kunt er een jurk of een blouse van maken, de (raglan)mouwen kunnen in verschillende lengtes en modellen (recht of elastiekje aan de onderkant) en de hals kan op meerdere manieren afgewerkt worden (elastiek of met een soort pas). De eenvoud sprak me gelijk aan, en de plaatjes die ik op Pinterest tegen kwam beloofden veel goeds. Dus ik bestelde het patroon en ging er vrijwel direct mee aan de slag.

Simplicity 3835

Vorig jaar kocht ik bij Mondays Milk een stuk stof van Nani Iro, Nuance Muji geheten (inmiddels niet meer verkrijgbaar helaas, link leidt naar een plaatje – niet waar ik hem gekocht heb). Het is een heerlijke, wat dikkere double gauze, die zich uitstekend leent voor soepvallende kleding. Aangezien ik er nog best een stuk van had liggen, maakte ik de 3835 in de jurk-lengte, met driekwart mouwen. Ook omdat ik de kleur en de dikte van de stof geschikter vond voor de herfst en winter en een langere mouw dan weer fijner is. Het patroon is super eenvoudig in elkaar te zetten, met een beetje goede wil heb je in een middag een jurk in elkaar. Officieel hoort er een rits in, maar even Googlen bevestigde wat ik al vermoedde: hij kan ook best zonder. De stof kreukelt wel snel, maar dat mag de pret niet drukken. De jurk zit in ieder geval heerlijk!

Simplicity 3835 in Nani Iro Nuance Muji

Het model was zó leuk, dat vroeg om meer. Omdat ik oorspronkelijk op zoek was geweest naar een patroon voor een bloesje, maakte ik nu de korte versie met elastiek in de hals en korte mouwen. De stof kwam wederom van Mondays Milk en is ook een double gauze, van Muddy Works deze keer. Omdat ik nèt niet genoeg stof had, maakte ik een naad in het achterpand, maar dat stoort totaal niet. Het werd een heerlijk, vrolijk bloesje. Ideaal voor de lente (of de Nederlandse zomer, want ik vind het best fris vandaag…).

 

Simplicity 3835 in Muddy Works Wildflowers

Verder maakte ik nog een jurkje voor Floortje, de Candy jurk van La Maison Victor. Het was lang geleden dat Floortje mij zelf verzocht om iets te maken. Na het zien van de Rianne-jurk die ik voor mezelf maakte, was ze echter zó enthousiast geworden dat ik meteen aan de slag mocht. Ze koos zelf een tricot stofje uit mijn eindeloos lijkende stapel, verrassend donkergrijs (die ik eigenlijk voor mezelf had gekocht, maar ja…). Het jurkje was heel simpel te maken. Ik deed dat grotendeels op de lockmachine, alleen het omzomen ging met een tweelingnaald. Als ‘riempje’ gebruikte ik een overgebleven stukje Zpaghetti. Et voilá: een heerlijk jurkje, wat ik zó zelf zou aandoen.

Robe Rianne LMV

Geef een reactie

