Vakantie en zo

Zoals u inmiddels misschien van mij gewend bent, verdwijn ik in de zomer vaak even van de radar. Niet dat ik heb stilgezeten, au contraire, maar met het grut om me heen kom ik nou niet echt lekker toe aan bloggen. En bovendien moest er natuurlijk ook vakantie gevierd worden.

Laten we daar maar mee beginnen. We waren twee weken in Zuid Frankrijk. Remoulins, in de Gard, om precies te zijn.

De Pont du Gard (met rechtsonder de oude olijfboom), en het idyllische marktplein van Uzès

Het was er bloedheet, daar in het zuiden, dus de uitstapjes bleven deze keer beperkt. Aangezien onze camping op een steenworp afstand van de beroemde Pont du Gard lagbezochten wij die natuurlijk. Indrukwekkend, dat die brug al zó lang geleden gemaakt is en nog steeds bestaat. Al die voetstappen die daarover gegaan zijn… Wat die brug allemaal meegemaakt moet hebben! En even indrukwekkend was de olijfboom, die al 1110 jaar (nee, geen typfout!) naast de brug staat.
We ging naar de charmante plaats Uzès (ook niet ver), waar we heerlijk lunchten op een bijzonder pittoresk marktplein met platanen. Dochterlief kreeg een Provençaalse jurk en fotografeerde weer een kerkje, haar favoriete bezigheid in de vakantie. En wie chagrijnig durfde te zijn, werd gewoon in een fontein gegooid.

Het Maison Carré, de Arena en de Tour Magne in Nimes

Ook bezochten we de Romeinse bezienswaardigheden in Nimes. Het Maison Carré, een van de best bewaarde Romeinse tempels, was echt prachtig. We bezochten ook de arena, die ook een van de best bewaarde van het voormalige Romeinse Rijk is. En verder bezochten we de Tour Magne. Helaas was de beklimming van die toren niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, dus 3 van de vier (waaronder ik) haakten af. Maar volgens manlief was het uitzicht er prachtig. Wat overigens ook prachtig was, was het park waarin de toren ligt. In het park is een bron, wat heel lang geleden een heilige plaats was voor de Galliërs, waar zij de god Nemos vereerden. De Romeinen bouwden op die plaats de stad Nemausos, de oorsprong van het huidige Nimes. Er zijn fonteinen, trappen, beeldhouwwerken, exotische planten en een Romeinse tempel voor de godin Diana. Een heerlijke oase in de stad.

De abdij van Beaucaire

Op een van de laatste dagen bewonderden we eenabdij in Beaucaire. De abdij is eeuwen geleden uitgehakt in de rotsen, bovenop een berg heuvel. En de monniken begroeven hun overleden medemonniken daar ook: honderden graven uitgehakt in de harde rotsen, overal waar je kijkt. Midden in het complex. Maar ook over het randje, op een schuine helling. Te bizar voor woorden. Vanaf de bovenste laag van de abdij heb je een prachtig uitzicht over het Rhônedal, met in de verte bijvoorbeeld de Mont Ventoux en Avignon. De tussenliggende tijd van de vakantie werd vooral gevuld met rondhangen in het zwembad, lezen en… héél veel haken.

Het project dat ik als eerste afrondde, begon ik al een tijdje voor de vakantie. Ik wilde een ibiza-boho-stijl-achtig iets maken. Ik wist nog niet zeker of het een trui of een poncho zou worden, maar had bedacht dat ik met gehaakte vierkantjes de plank nooit mis zou slaan en begon dus gewoon maar. Ik was al een eind gevorderd met de poncho toen we weg gingen, haakte in de auto vrolijk verder en binnen een paar dagen was ie dan ook af. Ik gebruikte New Cancun van Katia, een linnenachtig aanvoelende katoen-acryl-mix. Het patroon van de blokken is de Finse granny square. Daarvan haakte ik er 36 en die haakte ik met wat boogjes aan elkaar tot een poncho. Nog wat franjes eraan (ik kwam echt nèt uit met mijn meegebrachte bollen garen) en klaar was mijn boho-inspired kledingstuk!

De poncho (met bewijs dat ik écht op vakantie haakte. Aan het zwembad nog wel!).

Daarna begon ik aan een omslagdoek in een ananasmotief, maar die is nog niet af. Ik heb er bewust even mee gewacht om hem af te ronden, omdat het een lekker makkelijk werkje is om mee te nemen naar hockeyclub, zwemles en aanverwante activiteiten die deze week weer van start gaan. Het motief is op de foto en in ongeblockte vorm nog niet zo mooi, maar ik weet wel zeker dat dat straks helemaal goed komt!

Ondertussen ben ik ook nog begonnen aan een luchtig zomertruitje. Dat idee kwam vorige week opééns opzetten en ik moest en zou hem nog even breien. Ook al heb ik geen idee of ik hem nog wel aan kan, zo mouwloos en nogal …euh… luchtig.  Hij vereist nog een dagje breiwerk, schat ik zo in. Dus ik hoop van ganser harte dat het deze week nog éven zomerweer wordt, zodat ik hem nog aan kan. En mens mag blijven dromen, nietwaar?

De ‘ananassjaal’ en het zomertruitje

Dan was er nog een gehaakte trui. Het eerste echt draagbare gehaakte kledingstuk dat ik maakte. Maar die verdient een eigen blogpost, vind ik. Dus even geduld tot overmorgen graag.

3 gedachten over “Vakantie en zo

  1. Pingback: Zomertrui | MooiVanMo

  2. Pingback: Ananassjaal | MooiVanMo

Geef een reactie

