Zomertrui

Ik was tot nu toe altijd wat huiverig voor het haken van kledingstukken. En kledingstuk dat er handgemaakt uitziet, prima. Maar ik gruwel ervan om met iets rond te lopen, waarvan men zegt ‘Goh, leuk, zelfgemaakt?’, waar dus kennelijk vanaf druipt dat iemand erop heeft zitten zwoegen en wat net-niet-helemaal-geslaagd is. Ik vind het veel leuker als iemand zegt ‘Waar heb je die gekocht?’. Dat voelt dan toch net iets meer als een echt compliment, als u begrijpt wat ik bedoel. Met een sjaal kun je niet zo heel erg de fout in gaan op dat gebied, heb ik gemerkt. Maar kledingstukken… dat is wel een ander kopje thee. Anyway. Toch wilde ik me er eens aan wagen. Want wie niet waagt…

Ik had al een tijdje in mijn hoofd zitten dat ik een ibiza-boho-stijl-achtig truitje wilde maken (dit was voor het idee van de poncho op kwam zetten, die haakte ik er nog even tussendoor), dus ik ging naarstig op zoek naar patronen. Dat was nog niet zo eenvoudig, want als je met die zoektermen Pinterest op gaat, vind je weliswaar heel veel leuke truitjes, maar die zijn allemaal ‘te koop in leuke boetiekjes’. En dus niet met patroon om zelf te maken. Uiteindelijk bladerde ik bij de plaatselijke stomerij-annex-wolwinkel door een patronenboek van Scheepjeswol (‘Mijn style’ nr. 2 – hoe verzinnen ze die naam? Mijn style?!) en daar vond ik wat ik zocht. Het zag er ongelooflijk ingewikkeld uit. Maar ja, ik wilde per se iets wat er professioneel uitzag, dus tja…

Ik sloeg meteen de benodigde garens in. Het patroon schrijft Scheepjeswol Stonewashed voor, maar ik wilde een wat natuurlijkere uitstraling (en iets wat niet meteen kapitalen zou kosten, ons ben zûnig) en koos voor Katia New Cancun, in een prachtige kleur groen. (Ik? Groen?! Waaaaat??!!)

De eerste schok kwam toen ik de patroonbeschrijving opensloeg. Een afbeelding met allemaal priegelige tekentjes en nauwelijks tekst erbij. Ieks. Tot nu toe maakte ik eigenlijk alles met uitgeschreven patronen, het liefst met hier en daar een plaatje erbij ter verduidelijking. Telpatronen vond ik altijd zo… priegelig, onoverzichtelijk, lastig. Maar ik moest en zou dit truitje maken, dus ik beet me erin vast. Onder genot van een goed glas wijn, gezeten op een terras in Zuid Frankrijk. Met heel veel kaasjes erbij. Tegen de frustratie. Na aardig wat pogingen, veel lostornen, gevloek en getier had ik het éindelijk door. Het bleek helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Het was eigenlijk zelfs best makkelijk, als je je hoofd er een beetje bij hield. Ik haakte dan ook naarstig door en een paar dagen na onze vakantie kon ik trots zijn op mezelf: mijn eerste echt draagbare gehaakte kledingstuk was af!

Tadaa! (Met zwoel handgebaar om de detaillering van de mouw te laten zien.)

Veel gelegenheid om hem te dragen heb ik nog niet gehad. Want hij is te luchtig voor koud weer (al die gaten!) en te warm voor warm weer (want lange mouwen en er moet obviously altijd iets onder gedragen worden wegens de doorkijkfactor). Maar goed, ooit komt er vast een weerstype waarin ik hem met plezier kan dragen. En wie weet zal iemand dan tegen me zeggen: “Goh, wat leuk! Waar heb je die vandaan?”. En dan zeg ik trots: “Zelf gemaakt!”

 

4 gedachten over “Zomertrui

  1. aaah wauw zeg!! Ziet er superprofi uit!
    Wel jammer dat je hem niet kunt dragen. Hoe zijn die pinterest truitjes gestyled? Kun je niet een langer shirt eronder doen? In een contrasterende kleur? Wat er ook een beetje onderuit komt?

    Like

    • Op Pinterest dragen ze onder dit soort dingen een bikini of een hemdje. 😀 Maar idd, met een wat langer t-shirt moet ook wel een optie zijn. Heb hem laatst wel een keer aangehad met een hemdje eronder en dat ging toen prima. Maar toen was het niet van dat rare weer als de afgelopen dagen…

      Like

Geef een reactie

